‘NOS koopt sportrechten, maar verkoopt geen zendtijd’

Jan de Jong


Samenvatting

Met een hap van 27 miljoen euro per jaar schrokt het nationale en internationale betaald voetbal het overgrote deel van het sportrechtenbudget van de NOS op. Grote internationale evenementen in andere takken van sport – waaronder de Zomer- en Winterspelen – kosten ook de nodige miljoenen aan mediarechten. 
Maar niet alleen het voetbal profiteert. Van het budget van veertig miljoen dat mediadirecteur van de NOS Jan de Jong jaarlijks kan uitgeven, besteedt de NOS drie tot vier miljoen aan contracten met Nederlandse sportbonden en -evenementen in eigen land. 
Welke afwegingen maakt de publieke omroep bij haar keuzes? In hoeverre spelen veranderende kijkcijfers daarbij een rol? Of beïnvloedt de televisie veeleer welke sporten zich mogen verheugen in een stijgende populariteit? Daarover komt Jan de Jong aan het woord die al vanaf 1993 werkzaam is bij de NOS en zich vanaf 1995 bezighoudt met de sportrechten van de nationale omroep.

Kop of munt
Artikel uit: Kop of munt

Geldstromen in de sport

Meer informatie
Download de preview