Het nut van grote sportevenementen

Hans den Oudendammer en Egbert Oldenboom


Samenvatting

Grote sportevenementen kunnen het imago van steden versterken of veranderen. Rotterdam was ruim twintig jaar geleden de eerste Nederlandse gemeente die een relatie legde tussen sport en citymarketing. De stad staat niet langer alleen bekend om de opgestroopte mouwen van z’n inwoners, maar ook om de Kuip en het ABN AMRO World Tennis Tournament. De gemeenteraad stelt jaarlijks flinke bedragen beschikbaar voor de topsport. Dat loont, zegt Hans den Oudendammer, directeur van Rotterdam Topsport, de gemeentelijke organisatie die een centrale rol speelt in dit stimuleringsbeleid. Investeren in grote evenementen zorgt voor revenuen – en dat valt steeds beter met cijfers te onderbouwen, zo zal onderzoeker Egbert Oldenboom in dit artikel toelichten. Al blijft de economie een complex veld. Maar gaan de Rotterdammers vaker op de fiets naar hun werk dan met tram en metro nadat de Tour er een keer van start is gegaan?

Kop of munt
Artikel uit: Kop of munt

Geldstromen in de sport

Meer informatie
Download de preview